Annons:
Etikettdäggdjur
Läst 1017 ggr
Tarotstollan
3/28/15, 6:49 PM

Dingos och ormbett.

Vi diskuterade ormbitna hundar och katter på en sajt. Nu undra jag om det är någon som vet hur Dingosarna klarar ormbett, med tanke på att Australien har ju många av värdens farligaste ormar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Ing-Marie
3/28/15, 6:55 PM
#1

En bra fråga. Det kanske är så att dingos undviker ormar då de lärt sig det

jojjehanna
3/30/15, 8:42 PM
#2

Skulle tro att de inte klarar det men att det inte händer så ofta. Bodde ett tag på en hästgård i Australien och de hade kring 150 ponnyer. Det hände att de hittade någon oförklarligt död ibland, ev ormbett. Ibland ser de att det är ormbett och om de vill kan de sätta serum men det gör de sällan för det är så dyrt. När vi var där med våra barn (då knappt 4 och 6) en gång så hittade vi en hund helt knalldöd i sin hundgård och den levde några timmar tidigare. De gissade på ormbett och försökte hitta ormen men misslyckades. Kändes sådär tryggt 😳

jojjehanna
3/30/15, 8:47 PM
#3

Hittade detta: he main cause of death for dingoes is being killed by humans, crocodiles and dogs, including other dingoes. Other causes of death include starvation and dehydration during times of drought or after strong bush fires, infanticide, snake bites, killing of pups by wedge-tailed eagles, and injuries caused by cattle and buffalo.

Tarotstollan
3/30/15, 10:35 PM
#4

#3. Ja, då är inte ormarna det största hotet mot Dingos.

Frågan är ju närmare då om de överhuvudtaget kan överleva ett ormbett men att få reda på det så måste forskare ta reda på det, och det innebär ju mer lidande för vissa Dingos och det hoppas jag ingen vill!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

jojjehanna
3/31/15, 12:06 AM
#5

Jo, det tror jag det kan. Australien har som sagt flera av världens giftigaste ormar men de kan bita utan att spruta in gift för de vill inte slösa med det. Sen nämnda hästgård som vi var till, de hade två jack russelaktiga hundar, systrar. En av dem försvann och var borta några dagar. När hon kom tillbaka var veterinärens teori att hon hade gått i koma efter ett ormbett och tack vare koman klarat sig, bettet syntes. Då borde dingos också kunna ha tur.

nakenkatt
4/12/15, 10:21 PM
#6

Det får vi hoppas de slipper

Annons:
Upp till toppen
Annons: